Tro inte allt du läser. Tro inte allt du hör

Varje dag droppar det nyheter om människor som har ertappats med moraliska snedsprång. Historierna är oftast falsifierade men får inte så sällan stora konsekvenser. Varje gång jag läser liknande rubriker ber jag för dessa människor. Jag ber för dem därför att det inte finns några misstag som inte jag själv skulle kunna begå. Det betyder inte att jag försvarar deras handlingar men jag vet att majoriteten av medierna sällan skriver sanningen. Jo, jag menar det jag skriver; sanningen.

Jag vill inte för ett ögonblick föreslå att vartenda misslyckande som finns kvar i våra liv skulle bli nyheter på TV. Men jag vet att varje människa behöver några som han eller hon kan vara fullständigt ärlig inför då det oförutsägbara händer. Dessa medmänniskor är nästan aldrig de som man trodde stod en nära. Kriserna sållar vännerna. Stöd, hjälp och räddning kommer oftast från oväntat håll. Det är tyvärr ingen klyscha. För de flesta är detta den ohöljda verkligheten: De människor som man trodde var ens vänner dunstade fortast. Vissa kom men gick tidigt. Platsen med vraken och de förkolnade resterna är ingen idyll och de av oss som kommer dit gör det inte bara för att trösta, hjälpa och lyfta andra. Vi kommer dit och vi stannar av den enkla anledningen att vi hör dit. Det är skillnaden.

Lite kuriosa

Jag besökte en bekant till mig på sjukhuset innan han skulle opereras. Han är känd för sin uppriktighet. Jag frågade om han var rädd och i vanliga fall hade jag förväntat mig ett svar med gamla fromma fraserna som: ”Nej, Gud är trofast!” Istället fick jag ett av de mest ärliga svaren man kan få inför en operation: ”Skämtar du? Det är klart att jag är rädd. Folk dör ju på det här stället!” Samma man levererade det årets stora aforism när han sa. ”Skillnaden mellan dig och mig Tommy är att dina synder kommer i tidningen”

Läs inte Bibeln som du läser nyheterna

Man kan älska sin Bibel av flera skäl. Ett av dem är därför att den är så realistisk. Bibeln lindar inte in verkligheten. Bibeln är inte en PR -bok. Ett reklamblad har vi ingen användning för när våra liv går sönder. I Bibeln möter vi män och kvinnor som kämpade med sina liv. Vi möter oärlighet, otrohet, rädsla, bitterhet och missmod hos dessa helgon. Många människor stryker under versar i Bibeln och faran är att vi till slut bara läser det som är markerat med våra pennor. Likt löpsedlarna. Det är en god vana men det kan också splittra helheten. Ett litet tips: Läs versarna du inte har strukit under. Har du haft din Bibel länge? Köp en ny. Du kommer att bli förvånad över allt det Gud har att säga som du inte har strukit under.

Summan. Helheten. Sanningen nämligen.

En reaktion på ”Tro inte allt du läser. Tro inte allt du hör

Kommentera

