Mina svaga och starka verb

Ett av poeten Tomas Tranströmers klassiska citat är: ”Skäms inte för att du är människa, var stolt!”

Poeten visste att människan har både svaga och starka verb. Den svåra konsten är att inte skämmas för dem. Jag har områden i mitt liv som kan beskrivas som gåvor men jag har även utmaningar som kräver idogt arbete och mycken förståelse. I oss finns berggrund och sankmark om vartannat. Svaga och starka verb. 

Jag såg filmen  La vien en Rose  som är en biografi om Frankrikes mest kända populärartist genom tiderna Edith Piaf

Längst framme på teaterscenen i Paris stod en svartklädd, kort gestalt. Hon var 155 cm lång och vägde 48 kilo. Kväll efter kväll satt tusentals människor, i vad man kan beskriva som trance och lyssnade när hon tunnhudad sjöng  Je ne regrette rien. 

Det var för den sången de älskade henne allra mest.  Jag ångrar ingenting . Var det verkligen ingenting hon ångrade? Från en småborgerlig moralisk aspekt var hennes liv i paritet med ett slumkvarter. Hon föddes på gatan. Gatan var hennes födkrok. Under hela hennes liv pratade hon gatans språk. Piller, droger, alkohol och hopplösa kärleksaffärer var hennes ständiga gäster. Som den framlidne författaren Karsten Isachsen så träffande skrev om sådana följeslagare: gäster som inte ville gå

Svaga verb.

Darrande, hes och alldeles lysande trollband hon publiken med en auktoritet som bara är förbehållen de allra yppersta konstnärerna.  Je ne regrette rien.

Och de älskade henne

Folket visste vad hon menade. Hon ångrade aldrig att hon inte gav upp tron på livet, på kärleken, på Gud. Hon reste sig gång på gång med en obändig vilja och tro. Ingen storm skulle få henne förrän den sista stormen. Den som tar oss alla. 

Starka verb

Dagen då den lilla sparven, som namnet Piaf betyder, dog slutade Frankrikes hjärta att slå för en stund. Nationen tystnade när Edith gick vidare. Hennes begravning blev den största i landets historia. Bara i processionen gick det 40 000 människor för att följa henne till graven. Vi märker uppenbarligen när levande människor dör. 

Jag ångrar med blod de gånger jag har sårat människor. Men jag ångrar inte att jag inte har skämts för att vara en männniska med svaga och starka verb. 

Kommentera

